Alla inlägg den 19 mars 2009

Av Mayamama - 19 mars 2009 13:12


Okej, jag erkänner jag är en latinsnobb! Jag gillar att stoppa in c, h där det går och skriva ae istället för e. Som läkarsekreterare får man till slut sin egen stil och ja, jag vet vi skall förenkla språket men cekum istället för caecum ser så fult ut i mina ögon att det gör ont!  Många kanske tycker att man inte skall använda latin alls när man skriver journaler, att man skall skriva uttagning av njure istället för nefrectomi till exempel.


Men jag hävdar att det finns anledning till att skriva med latinska termer för det är ett precist språk och man kan uttrycka exakta saker med få ord och dessutom låter äckliga saker nästan fint! Dessutom är det då möjligt att prata om saker man behöver ”hålla ifrån sig” på ett helt annat sätt.


Jag är inte jätteduktig på latin men jag tycker om det och kan vissa grunder och vissa ord. Kommer ihåg några lektioner på läkarsekreterarutbildningen då vi själva skulle hitta på diagnoser på svenska och sedan översätta dem till latin, bara för att öva. Vi kom då på exempelvis; ” haemorhaggia akuta labia magnus dextra” och så skrattade vi högt och dunkade varandra i ryggen över att ha kommit på någon så hemsk, bra och lång sjukdom! Och mitt i det hela kommer jag på att jag tänkte ”Herregud så otroligt enfaldigt och sjukt (!) detta är – ingen annan än en grupp läkarsekreterare-to-be skulle tycka att detta är roligt!”.

Presentation

Omröstning

Hur många goda gärningar har du gjort senaste veckan?
 En
 Flera
 Jättemånga
 Inga
 Vet ej
 Inga, men jag ska!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards