Alla inlägg under maj 2009

Av Mayamama - 29 maj 2009 17:10

Några härliga "Irrvägen" så här dagen före helg för att förlänga käften!!




 


Av Mayamama - 29 maj 2009 15:29


Kramaren hoppar upp i den kramades väntande armar och snor sina armar runt den kramades hals eller axlar. Den kramade bär kramaren på samma sätt som ett nyvigt par.


 

Det är en traditionell sorts kram vilken sällan ses på andra ställen än hos brudpar. Över-tröskel-kramen utanför dessa ramar gör att åskådare uppfattar kramarna som nyligen ett vigd par.


Par inleder denna sorts kram på alla möjliga ställen. Om det förekommer en Över-tröskel-kramen vid en familjesammankomst slutar det alltid med att familjemedlemmarna insisterar på bröllop.
 

Över-tröskel-kramen kan vara en inspirerande upplevelse där både kramare och kramad uppsveps i lyckan över en eventuell ny kärlek.


Av Mayamama - 29 maj 2009 09:05


Utrustad med en skraplott och ett fasttejpat visitkort begav jag mig med beslutsamma steg till ett av caféerna här på sjukhuset. Jag hade tänkt mig att slippa in lott/visitkort i brickstapeln framför kassan men eftersom det är ett stort och väldigt öppet fik kunde jag inte bara gå in, fissla med brickorna och sedan gå min väg. Det skulle se MYCKET misstänkt ut!

 

Min plan var alltså att låtsas som om jag tänkte dricka kaffe och sedan få ett telefonsamtal samtidigt som jag hade handen i brickstapeln. Planen var också att spela viktigaste-människan-på-jorden-läkaren (jag har sett många omkring mig så jag vet hur de uppför sig!).


Klampade alltså in på sagda café med ett palmerat (se förklarande bild ovan) lott/visitkort i min högra hand. Samtidigt som jag böjde mig fram och hade handen bland brickorna och osynligt gled in lotten/visitkortet mellan två brickor tryckte jag på min mobil och en mycket aggressiv, högljudd och pockande signal ljöd. Då kunde jag utan att någon blev misstänksam dra tillbaka handen. Efter jag gjort detta tog jag fram tjänstetelefonen och svarade barskt; ”Jah! Ge honom 2 mL intravenöst! Jah – jag kommer!”


Eftersom jag var så totalt inne i rollen började till och med att småjogga därifrån!!


Mission accomplished!


Jag kommer antagligen att sluta mitt arbete som läkarsekreterare nu snart. Håll ögonen öppna för nästa omgång av ” Grey's Anatomy” där jag troligen kommer att dyka upp som superkärlkirurgen Inga Swensson!!

Av Mayamama - 28 maj 2009 16:32

 

En Björn-kram innebär att kramaren lägger armarna kring den  kramades armar samtidigt som han kramar för allt vad tygen håller. Ibland kan Björn-kramaren i all sin entusiasm lyfta den kramade från marken!

 

En Björn-kram kan ges av vem som än har styrkan att ge den. Farbrodern Björn-kramar alltid sina brors- och systerbarn och barn Björn-kramar alltid sina stoppade kramdjur!

 

Du hittar Björn-kramare vid familjeträffar, vid större bjudningar och varhelst entusiastiska och lyckliga människor samlas.

 

En Björn-kram kan göra att dina lungor känns som om de skall brista och huvudet explodera men framför allt får Björn-kramen dig att känna dig utvald. Ingen tar i med sådan kraft om de inte verkligen menar det!

 

Om du har fått en Björn-kram kan du känna dig säker och lycklig över att du överlevt denna tills nästa gång någon försöker att krama livet ur dig. Om kramaren ger en bra, passande Björn-kram är du i säkra armar.

 

En Björn-kram är en otroligt tröstande kram. Den säger dig att Björn-kramaren kommer att hålla dig trygg och under uppsikt.

 

Björn-kamaren är en beskyddare.

~Juan Mann

Av Mayamama - 28 maj 2009 14:50


Grupp-kramen är en livsbejakande upplevelse. Tänk dig tumult och upplopp. Tänk dig nu ett glatt alternativ av detta; en grupp människor i en enda hög, armar om varandra och skratt i luften. Grupp-kramen är kramning i fri form, för alla att vara med, för tre människor eller fler. Ju fler, desto bättre! 

En Krypa-ihop-kram är en sorts Grupp-kram men har mer syftet att föra fram budskap människor emellan än att visa någon att du bryr dig om. Men Krypa-ihop-kramarna kan lätt bli Grupp-kramare i två enkla steg. Steg ett; linda armarna runt personen som står bredvid dig. Steg två; skrik högt ”Grupp-kram!”

 

Lag som firar seger, grupp som uppmärksammar en glad händelse, familjer, vänner som trycker ihop sig för att fotograferas och samlingar på fler än tre brukar nästan alltid sluta i en Grupp-kram.

 

En Grupp-kram får dig att känna dig som om du är  med om något häpnadsväckande med vetskapen om att du omges av toppenmänniskor.

 

En Grupp-kramare bryr som om världen omkring sig.

Av Mayamama - 27 maj 2009 14:08


Jag tyckte själv att SAGA-akten på parkeringen 2009-05-20 var en sådan strålande bra idé så att jag gjorde om den i dag på morgonen; tryckte alltså fram en heldagsparkeringsbiljett i automaten och framför den klämde jag in ett visitkort och tänkte på hur glad jag själv skulle bli om jag fick en sådan överraskning!! Fnissade mig sedan därifrån!

 

Jag har diskuterat det här med att göra SAGA face-to-face så att säga men jag tror att många skulle bli misstänksamma och undra vad hållhaken är! Att dela ut gratis kaffe till medmänniskor kanske skulle få dem att frukta något farligt i kaffet – tyvärr tror jag att det har det gått så långt här i världen. Väl paketerad godis och andra presenter i det dunkla får bli min melodi än så länge!

Presentation

Omröstning

Hur många goda gärningar har du gjort senaste veckan?
 En
 Flera
 Jättemånga
 Inga
 Vet ej
 Inga, men jag ska!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards